Våtrom er ofte det dyreste rommet i huset og det må fra tid til annen pusses opp. Enten fordi man oppdager fukt, noe lekker eller rett og slett for å få en oppgradering. Oppdager du fukt etter at badet er pusset opp av en håndverker, kan det være en feil du har rett til å reklamere på.
I denne artikkelen forklarer vi hva du må gjøre dersom du oppdager fukt, hvilke rettigheter du har, og hvordan du går frem for å reklamere på arbeidet.
Reklamer på fukten med en gang
Reglene om reklamasjon finner du i håndverkertjenesteloven § 22. I denne bestemmelsen står det at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Det er fukten som utgjør mangelen.
Det som også er viktig å huske på er at det er en absolutt reklamasjonsfrist. Denne fristen er 2 eller 5 år. Det kommer an på hvor lenge badet er ment å vare. Er det slik at badet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år er den ytre rammen for reklamasjon 5 år. Et bad skal normalt ha en levetid på langt over 5 år slik at den absolutte reklamasjonsfristen er 5 år på bad.
Å reklamere til håndverkeren er veldig viktig. Reklamerer du ikke innen fristene nevnt ovenfor mister du retten til å kunne påberope deg at fukten er en mangel. Husk at vannskader er både helseskadelig og kostbart å utbedre, så det er viktig å ta tak i problemet med en gang.
Hvordan klager du på håndverkerarbeid?
Når du oppdager en feil som fukt på badet, bør du reklamere skriftlig. Det holder ikke med en muntlig beskjed. Beskriv problemet tydelig, dokumenter det med bilder og referer gjerne til hva som var avtalt. Send klagen på e-post og eventuelt som brev, slik at du har bevis for at du har varslet i tide.
Hva gjør du etter en reklamasjon?
Vi ser at mange av sakene løser seg, håndverkeren tar ansvar og vil utbedre det som er feil. Dette er en rett som håndverkeren har etter håndverkertjenesteloven § 24. Husk at håndverkeren skal fikse fukten uten at dette er til vesentlig ulempe for deg og det skal skje innen rimelig tid.
Det er viktig å gi håndverkeren mulighet til å forberede seg på arbeidet, og håndverkeren må få mulighet til å komme inn i boligen. Dette er praktiske detaljer dere avtaler nærmere. Håndverkeren må også kanskje ha med seg andre arbeidere og jobben må planlegges. Det er derfor viktig at dere kommer til enighet rund dette.
Vi i Skjerpen Bugge Advokatfirma AS har lang og inngående erfaring med tvister mellom forbruker og profesjonelle håndverkere. Bare ta kontakt med oss for spørsmål om mangler ved badet eller for utarbeidelse av reklamasjon.
Håndverkerne vil ikke gjøre opp for seg
Hvis du har en mangel ved badet, du har oppdaget fukt, og håndverkeren ikke vil gjøre noe med det, oppstår det en tvist med håndverkeren. En tvist er det samme som en uenighet, men med rettslige konsekvenser. Det er viktig å få håndverkeren på banen slik at det ikke går for lang tid før man har en avklaring.
Hvis du har oppdaget en mangel og du ikke får fikset problemet kan du enten kreve prisavslag eller heve avtalen. Dette følger av håndverkertjenesteloven §§ 25 og 26.
Du kan også ha krav på erstatning etter § 28. Erstatningen skal være det du har hatt av kostnader til å «rydde opp» etter håndverkeren. Hvis du må ta badet på nytt, så er det naturlig å innhente tilbud fra flere entreprenører/håndverkere slik at du kan se hva prisen på arbeidet blir. Denne kostnaden må du da presentere overfor håndverkeren.
Har du ikke betalt for jobben?
Hvis du ikke har betalt, er det fornuftig å informere om at du ikke vil betale før du har fått badet i kontraktsmessig stand. Dette er ofte det beste alternativet og du har krav på å holde tilbake penger hvis du har funnet fukt på badet.
Har du kjøpt en bolig og oppdaget fuktproblemer? Les mer om: Kjøpt bolig med vannskade.
Har du allerede betalt for jobben?
Hvis du har betalt kan det være fornuftig å be om tilbakebetaling. Det er ofte her problemene oppstår.
I en sånn situasjon vil det være lurt å kontakte en advokat som kan håndverkertjenesteloven. Du har flere muligheter du bør vurdere når du har et fuktproblem. Hvis du må utbedre lokalt, kan det være smart å hente inn tilbud på jobben og be om at håndverkeren betaler det som blir utbedringskostnadene.
Hvis du skal gjøre hele jobben på nytt, vil det være riktig å kreve erstatning fra håndverkeren slik at du får det badet du har betalt for uten fukt eller lukt. Du skal ikke betale for badet to ganger og går ikke håndverkeren med på å betale erstatning, kan man bli nødt til å gå videre med saken. I slike saker går man enten til forliksrådet eller tingretten.
Hva sier loven om retting, prisavslag og erstatning?
Etter håndverkertjenesteloven har du krav på at feil blir rettet uten kostnad for deg. Hvis håndverkeren ikke vil rette, kan du kreve prisavslag eller heving av avtalen. Du kan også kreve erstatning dersom du har hatt økonomisk tap – for eksempel hvis du må rive opp badet igjen, eller ikke kan bruke det på flere uker.
Hvorfor bruke advokat?
Mange saker løser seg fint hvis du kommer i dialog med håndverkeren. Ofte erkjenner håndverkeren at noe har gått galt og ordner opp. Dersom håndverkeren ikke tar ansvar, kan det være lurt å kontakte advokat.
En advokat kan hjelpe deg med å legge frem saken på en ryddig måte og samle nødvendig dokumentasjon. Hvis saken må videre til forliksrådet eller tingretten, er en god saksfremstilling helt avgjørende.
Rettshjelpsforsikring kan dekke advokatutgifter
I innboforsikringen din er det ofte en rettshjelpsforsikring som vil kunne dekke utgifter til advokat. Mot en egenandel, dekker forsikringsselskapet oftest 80 prosent av kostnadene til juridisk bistand ved tvist. Vi bistår med alt det praktiske i den anledning.
Kontakt oss
Ta gjerne kontakt med oss om du har problemer med en håndverker. Vi har betydelig erfaring med reklamasjonssaker overfor håndverkere.
Kilder: