fbpx

Skjerpen Bugge

Har du oppdaget fukt på badet

Bilde sluk
Innholdsfortegnelse

Våtrom er ofte det dyreste rommet i huset og det må fra tid til annen pusses opp. Enten fordi man oppdager fukt, noe lekker eller rett og slett for å få en oppgradering.

Det er mye som kan gå galt ved oppussing av våtrom. Valg av håndverker er derfor viktig, og det sies gjerne at så mye som 10 % av bad som tas fra grunnen av får fuktproblemer. Man skulle ikke tro dette gjelder for de aller mest seriøse håndverkerne, men det er nok dessverre tilfelle.

Fuktskader kan oppdages ved at naboen klager eller man ser det selv. Kanskje er det tilfeldig også, og da er det viktig uansett å si fra til håndverkeren ved å reklamere på jobben som er utført.

Vi i Skjerpen Bugge Advokatfirma AS har lang og inngående erfaring med tvister mellom forbruker og profesjonelle håndverkere. Bare ta kontakt med oss for spørsmål om mangler ved badet eller reklamasjon.

Reklamer på fukten med en gang

Reglene om reklamasjon finner du i håndverkertjenesteloven § 22. I denne bestemmelsen står det at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det er fukten som utgjør mangelen. Det som også er viktig å huske på er at det er en absolutt reklamasjonsfrist. Denne fristen er 2 eller 5 år. Det kommer an på hvor lengre badet er ment å være. Er det slik at badet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år er den ytre rammen for reklamasjon 5 år.

Å reklamere til håndverkeren er veldig viktig. Reklamerer du ikke innen fristene nevnt overfor mister du retten til å kunne påberope deg at fukten er en mangel. Husk at vannskader er både helseskadelig og kostbart å utbedre, så det er viktig å ta tak i problemet med en gang.

Hva gjør du etter en reklamasjonen

Vi ser at mange av sakene løser seg, håndverkeren tar ansvar og vil utbedre det som er feil. Dette er en rett som håndverkeren har etter håndverkertjenesteloven § 24. Husk at håndverkeren skal fikse fukten uten at dette er til ulempe for deg og det skal skje innen rimelig tid.

Det er viktig å gi Håndverkeren mulighet til å forberede seg på arbeidet og håndverkeren må få mulighet til å komme inn i boligen. Dette er praktiske detaljer dere avtaler nærmere. Håndverkeren må også kanskje ha med seg andre arbeidere og jobben må planlegges. Det er derfor viktig at dere kommer til enighet rund dette. Noe ubekvemligheter må du nødvendigvis tåle. Det er tross alt bedre enn å gå i lang tid uten et velfungerende bad.

Håndverkerne vil ikke gjøre opp for seg

Hvis du har en mangel ved badet, du har oppdaget fukt, og håndverkeren ikke vil gjøre noe med det, oppstår det en tvist med håndverkeren. En tvist er det samme som en uenighet, men med rettslige konsekvenser. Det er viktig å få håndverkeren på banen slik at det ikke går for lang tid før man har en avklaring.

Hvis du har oppdaget en mangel og du ikke får fikset problemet kan du enten kreve prisavslag eller heve avtalen. Dette følger av håndverkertjenesteloven §§ 25, 26.

Du kan også ha krav på erstatning etter § 28. Erstatningen skal være det du har hatt av kostnader til å «rydde opp» etter håndverkeren. Hvis du må ta badet på nytt, så er det naturlig å innhente tilbud fra flere entreprenører/håndverkere slik at du kan se hva prisen på arbeidet blir. Denne kostnaden må du da presentere overfor håndverkeren.

Har du ikke betalt for jobben

Hvis du ikke har betalt, er det fornuftig å informere om at du ikke vil betale før du har fått badet i kontraktsmessig stand. Dette er ofte det beste alternativet og du har krav på å holde tilbake penger hvis du har funnet fukt på badet. Da er saken grei.

Har du allerede betalt for jobben

Hvis du har betalt kan det være fornuftig å be om tilbakebetaling. Det er ofte her problemene oppstår.

I en sånn situasjon vil det være greit å kontakte en advokat som kan håndverkertjenesteloven. Du har flere muligheter du bør vurdere når du har et fuktproblem. Hvis du må utbedre lokalt, kan det være smart å hente inn tilbud på jobben og be om at håndverkeren betaler det som blir utbedringskostnadene.

Hvis du skal gjøre hele jobben på nytt, vil det være riktig å kreve erstatning fra håndverkeren slik at du får det badet du har betalt for uten fukt eller lukt. Du skal ikke betale for badet to ganger og går ikke håndverkeren med på å betale erstatning kan man bli nødt til å gå videre med saken. I slike saker går man enten til forliksrådet eller tingretten.

Hvorfor bruke advokat  

Mange saker løser seg fint hvis man kommer i dialog med håndverkeren. Han eller hun erkjenner at noe gikk galt og ordner opp for seg. Det er i de tilfeller hvor håndverkeren ikke tar på seg ansvar at det kan være lurt å kontakte advokat. En advokat kan hjelpe deg med å legge frem saken på en ryddig måte og fremskaffe nødvendige beviser. Hvis man skulle være så uheldig at man må ta saken videre til forliksrådet eller tingretten dreier alt seg om saksfremstillingen.

Kontakt oss 

Ta gjerne kontakt med oss om du har problemer med en håndverker. Vi har betydelig erfaring med reklamasjonssaker overfor håndverkere.

Rettshjelpsforsikring

I innboforsikringen din er det ofte en rettshjelpsforsikring som vil kunne dekke utgifter til advokat. Mot en egenandel, dekker forsikringsselskapet oftest 80 prosent av kostnadene til juridisk bistand ved tvist. Vi bistår med alt det praktiske i den anledning.

kunde-lofte-1.svg
Vi lever av fornøyde kunder
Vi er stolte av at våre kunder har gitt oss gode Google-anmeldelser
kunde-lofte-1.svg
Benyttet meg av innsendt skjema på deres hjemmesider. Jeg ble kontaktet innen kort tid, og fikk all den hjelpen jeg trengte. Meget god service og meget profesjonelt. Anbefales!
Allanon -
kunde-lofte-1.svg
Øyvind Skjerpen er en profesjonell og hjelpsom advokat.. Brukte han ifm. heving av et bilkjøp. Fikk god oppfølging og gode råd på veien, og saken vant frem etter noe tid.
Henrik Kyte Assmann
kunde-lofte-1.svg
Hei Philip Bugge og takk for hjelpen. Vår sak handlet om arbeidsrett som Philip rodde i land på en glimrende måte. Vi kommer til å bruke dem om vi trenger advokat ved et senere tidspunkt. Takk igjen Henrik, Hans-Erik og Joachim
Joachim Sjølander
kunde-lofte-1.svg
Hvis man trenger advokat er dette uten tvil den beste hjelpen du kan få. Jeg har brukt Bugge og det angrer jeg ikke på, han virker og være svært profesjonell.
Sondre Sundrønning
kunde-lofte-1.svg
Advokat tok kontakt ganske raskt etter at vi tok kontakt med dem via kontaktskjema på nettet. Advokat Bugge tok seg god til til og prate om og orientere seg rundt saken i første tlf samtale. Veldig hyggelig, trygg, ryddig og ordnet. Anbefales.
Noshin Solskinn L
aktuelt-nyheter.svg

Aktuelt

Her kan du lese aktuelle saker og fagartikler som kan gi en verdi som privat person eller selskap.