Har du kjøpt en bil med feil eller mangler? Ønsker du å heve et bilkjøp? Vi forklarer når du har rett til heving og hvordan du går frem for å kreve pengene tilbake.
Advokat & partner
Trenger du juridisk hjelp?
Usikker på hva du har krav på? Våre advokater hjelper deg med problemer etter bilkjøp!
Ta kontakt!Akkurat kjøpt bil, men misfornøyd med bilen – hva nå?
I enkelte tilfeller kan kjøper føle at selger har holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om bilen, og ønsker derfor å heve bilkjøpet. Bilen var ikke i den stand du hadde blitt forespeilet eller det har oppstått noen feil på bilen som er kostbart å reparere.
Dersom det er grunnlag for å heve kjøpet får kjøper tilbake pengene, og selger får bilen i retur. Dette kan være aktuelt dersom bilen har vesentlige feil eller mangel som gjør den ubrukelig, mindre verdt enn kjøpesummen eller man må foreta en reparasjon for å kunne bruke den.
Tenker du på heving av bilkjøp?
Dersom bilen har en feil som kvalifiserer for heving, kan du ha krav på å få kjøpet omgjort. Vi har hjulpet mange klienter med å få hevet bilkjøp.
Vi bisto en heving av en Audi A6, kjøpt for 500.000, og klienten fikk hevet kjøpet. Kort tid etter klienten hadde kjøpt bilen oppstod det problemer med bilens adaptive cruisekontroll, og det kom ulyder fra bagasjerommet. Cruisekontrollen ble reparert, men selger klarte ikke å utbedre ulyden. Klienten forsøkte å heve kjøpet, men fikk avslag. Vi klaget da inn saken til Forbrukerrådet, og etter videre behandling i Forbrukerklageutvalget fikk klienten medhold, og kjøpet ble hevet.
Kan jeg selge bilen tilbake til bilforhandleren?
Dessverre så er det ikke alltid like enkelt å få omgjort en handel. Selger har kanskje slitt med å få solgt bilen og ønsker ikke å gå med på heving av bilkjøp. Hevingsprosessen kan i verste fall bli en lang affære. Det er da viktig å følge kjøpslovens bestemmelser som gjelder for heving av kjøp, og være oppmerksom på den relative reklamasjonsfristen.
Har du opplevd noe slikt? Ta kontakt med oss – vi tilbyr en gratis førstevurdering for å heve bilkjøp.
Angrerett på bilkjøp hos forhandler
Dersom du som privatperson har kjøpt bil fra en forhandler, kan du i noen tilfeller ha krav på angrerett. Angreretten gjelder imidlertid ikke for vanlige bilkjøp, hverken etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Angrerettloven gjelder ikke ved:
- Kjøp av bil når avtalen er inngått i bilbutikken
- Ved kjøp av bil mellom privatpersoner er det ikke angrerett
- Avbestilling før bilen er levert er mulig, men det må det påregnes et avbestillingsgebyr.
Mellom forbruker og næringsdrivende gjelder Angrerettloven. Loven gjelder bare når avtalen er inngått utenfor selgers forretningssted eller ved fjernsalg. Loven skiller ikke mellom kjøp av bruktbil eller ny bil.
Reklamasjon og kreve heving av bilkjøp
Det første du må gjøre er å reklamere og kreve heving av bilkjøpet. Gjør dette skriftlig. Vi anbefaler aldri å reklamere pr. telefon. Årsaken til det er at i en hevingsprosess er det viktig å dokumentere alt.
Nekter selger for at det er reklamert, blir det ord mot ord, og da står du i fare for ikke å bli trodd. Kan du ikke dokumentere å ha reklamert tidsnok mister du normalt muligheten til å heve kjøpet.
Les mer om: reklamasjon.
Dokumenter mangler fra bilkjøp
Etter at du har reklamert, er det viktig å underbygge mangelskravet. Alt av dokumentasjon tilhørende bilen er relevant. Det kan blant annet være:
- Kjøpekontrakten
- Salgsannonsen
- Kvitteringer
- Bilder
- Uttalelser fra verksted
- Uttalelse fra bilsakkyndig som har undersøkt bilen
Reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbil privat
Kjøp av bruktbil mellom private reguleres av kjøpsloven. Hvis bilen har en vesentlig mangel, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Det er viktig å reklamere så raskt som mulig og dokumentere feilen.
Feilen må være en kjøpsrettslig mangel
Ikke enhver feil og mangel er nok til å kunne heve et kjøp. Noen avvik må kjøper måtte tåle, spesielt ved eldre biler. Vi kan ikke gi en deg en fasit på hva som skal til. Dette blir en konkret vurdering i hver enkelt sak. Ved kjøp av biler fra en privatperson må bilen ha en “vesentlig” mangel.
Er bilen kjøpt av en forhandler er det tilstrekkelig at mangelen “ikke er uvesentlig”. Terskelen for å vinne frem med mangelskravet er derfor lavere hvis bilen er kjøpt av en forhandler.
Selger går ikke med på å heve bilkjøp – hva gjør jeg?
Kommer du ingen vei med selger er ofte eneste mulighet å få saken prøvd av et tvisteløsningsorgan. Forbrukerrådet, forliksrådet eller tingretten vil være aktuelle.
Bringer du saken inn til forbrukerrådet kan du aldri bli dømt til å betale motpartens omkostninger.
For å få saken prøvd av forliksrådet er det et vilkår at bilen kostet under kr. 200 000,-. Dersom saken skal behandles av tingretten uten behandling i forliksrådet først, må bilen ha kostet over kr. 200 000,- og begge parter er representert ved advokat.
Ta kontakt med oss
Vi har betydelig erfaring med saker som omhandler heving av bilkjøp. Ta kontakt med oss om du lurer på om du har en sak ang. heving av bilkjøp.
Dekning av advokatkostnader
I bilforsikringen er det ofte en rettshjelpsforsikring som vil kunne dekke utgifter til advokat og sakkyndig. Mot en egenandel, dekker forsikringsselskapet oftest 80 prosent av kostnadene til juridisk bistand ved tvist.
Les mer om:
Ofte stilte spørsmål om heving av bilkjøp
Hva er skjulte feil og mangler på en bruktbil?
Skjulte feil og mangler er feil som ikke var synlige ved kjøpet, men som viser seg senere. Dette kan være feil som er skjult under overflaten, som for eksempel rust eller skjulte elektriske feil. Hvis du oppdager skjulte feil og mangler på en bruktbil, kan du ha rett til å heve kjøpet.
Hva er mine rettigheter ved feil på en ny bil?
Hvis det oppstår feil på en ny bil, har du som forbruker rett til å reklamere. Reklamasjonen må skje innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget. Hvis feilen er vesentlig, kan du ha rett til å heve kjøpet.
Hva skal til for å heve et bilkjøp?
For å kunne heve et bilkjøp, må det foreligge en mangel som utgjør et vesentlig kontraktsbrudd. Reklamasjonsfristene må også være overholdt. Hvis du ønsker å heve bilkjøp, må du varsle selgeren om dette innen rimelig tid.
Kan jeg angre på bilkjøp?
Nei, du har normalt ikke angrerett ved bilkjøp. Det finnes imidlertid unntak fra denne regelen. Hvis du har kjøpt bilen på nett eller utenfor fast utsalgssted, kan du ha rett til å angre på kjøpet.
Hva er vesentlig mangel på en bil?
En vesentlig mangel er en mangel som gjør at bilen ikke svarer til det du som kjøper hadde grunn til å forvente. Dette kan være feil som innvirker på bilens bruk – eller sikkerhet, eller feil som reduserer bilens verdi.
Hvilke rettigheter har jeg som forbruker ved heving av bilkjøp?
Hvis du hever et bilkjøp, har du krav på tilbakebetaling av kjøpesummen. Selgeren må også erstatte eventuelle tap du har lidd som følge av kontraktsbruddet. Dette kan for eksempel være utgifter til undersøkelse av bilen, leiebil mv.
Kilder: