fbpx

Skjerpen Bugge

Problemer etter kjøp av hest

Hest i sprang
Innholdsfortegnelse

Hestesporten er en sport som drives året rundt, og av den grunn er salget av hester ikke sesongbetont. Både spranghester og dressurhester koster en ikke ubetydelig sum, og er også dyrt å eie. Det er av den grunn kjedelig å få problemer med hesten etter et kjøp.

Hva klages over etter hestekjøp

Dersom det oppstår problemer etter et hestekjøp er dette typiske eksempler;

  • Halthet
  • Hovskader
  • Atferdsproblemer
  • Mangel på kapasitet
  • Ryggproblemer
  • Magesår
  • Tannproblemer
  • Feil opplysninger
  • Tilbakeholdt opplysninger
  • Dopet ved visning

Hest skadet

Vi har lang erfaring med kjøp og salg

Dersom du har problemer etter å ha kjøpt en hest, ta kontakt med oss. Vi har lang erfaring med å føre saker for hestekjøpere.

Hos oss får du en gratis vurdering av om du har en sak.

Hva gjør jeg etter at jeg oppdager feil med hesten

Uavhengig om du har kjøpt hesten på en salgsstall, altså av en næringsdrivende, eller av en privatperson må du reklamere til selgeren, det vil si klage. Du må da opplyse om hva som er galt med hesten. Gjør gjerne dette med en gang du opplever problemer. Hvis du venter for lenge med å reklamere til selger kan du miste rettighetene dine.

Hest forran stall i morket

Kjøpt hest av næringsdrivende

Kontrakten som vanligvis benyttes ved kjøp av hest er «Standardkontrakt for ny hest» utviklet av NRYF. Har du kjøpt hesten på en salgsstall og det er en ikke ubetydelig feil på hesten, tar selger ofte hesten i innbytte mot en ny, så lenge du har reklamert innenfor fristen.

Spranghest

En ikke uvanlig feil om du har kjøpt en spranghest, er at den har skade i beina som gjør at den ikke kan brukes i sprangridning lenger.

Dersom selgeren er uenig i at hesten har en feil, må du ikke alltid slå deg til ro med det. Ved kjøp av hest er det forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse.

Om hesten har en feil som ikke er ubetydelig kan du ha krav på heving av hestekjøpet – at du får tilbake pengene.

Er det en mindre feil på hesten er det som regel et prisavslag du kan ha krav på. Prisavslaget skal godtgjøre for et verditap som følge feilen på hesten. For eksempel om den har en skade som kan behandles, og hesten vil bli som ny etter behandling er utgiftene til behandling det du har krav på.

Du kan også kreve erstatning. Det vil si utgifter som følge av at du har kjøpt en hest som ikke var som forespeilet. Hestehold er dyrt, så ta vare på alle kvitteringer du får i forbindelse med kostander på hesten. For eksempel veterinærregninger eller leie av stallplass. Kan du dokumentere dine utgifter øker sjansen for å vinne frem med ditt krav.

Hest i stall

Kjøp av hest av privatperson

Har du kjøpt hest av en privatperson, for eksempel gjennom finn.no, er det kjøpsloven som kommer til anvendelse. Erfaringsmessig er det vanskeligere å få selger med på at hesten hadde en feil dersom du har kjøpt hesten av en privatperson. En privatperson opptrer ikke alltid like profesjonelt som en forhandler, og vi opplever at selger ikke like ofte tar ansvar. Det er ikke dermed sagt at du må slå deg til ro med at du har kjøpt en hest som ikke var som forespeilet. Du er fortsatt godt beskyttet av kjøpsloven.

Uttalelse fra veterinær eller hovslager

Hvis du oppdager at hesten har en feil er det lurt å få veterinær eller hovslager til å skrive en uttalelse. For eksempel at hovskaden ikke har vært pådratt mens hesten var i ditt eie.

Så lenge hesten har en feil kan du kreve det samme som vist ovenfor, altså heving, prisavslag og erstatning.

Ta kontakt med oss

Har du problemer etter et hestekjøp, ta kontakt med oss. Vi har lang erfaring med å hjelpe kjøpere som har vært uheldig med hestekjøpet. Vi gir deg en gratis vurdering om du har en sak du burde gå videre med.

Dekning av advokatutgifter

I innboforsikring er det ofte en rettshjelpsforsikring som vil kunne dekke utgifter til advokat. Mot en egenandel, dekker ofte forsikringsselskapet 80% av advokatutgiftene ved en tvist. Skjerpen Bugge Advokatfirma AS kan undersøke om din forsikring dekker utgifter til advokat.

 

Ofte stilte spørsmål

Hvilke rettigheter har jeg hvis hesten ikke er som avtalt ved kjøp?

Hvis hesten ikke er som avtalt ved kjøp, har kjøperen rett til å klage. Kjøperen kan kreve prisavslag, heve kjøpet eller kreve erstatning. Det er viktig å dokumentere feil eller mangler ved hesten, samt å melde fra om feil innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

Hvordan går jeg frem for å klage på en hest som er solgt med feil eller mangler?

Hvis hesten er solgt med feil eller mangler, bør kjøperen ta kontakt med selgeren så snart som mulig. Det er viktig å dokumentere feil eller mangler ved hesten, samt å melde fra om feil innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget. Hvis selgeren ikke vil samarbeide, kan kjøperen kontakte Forbrukerrådet eller en advokat for å få hjelp.

Hva er prosessen for å returnere en hest og få pengene tilbake?

Hvis kjøperen ønsker å returnere hesten og få pengene tilbake, må kjøperen først kontakte selgeren og forsøke å avtale en tilbakelevering. Hvis selgeren ikke vil samarbeide, kan kjøperen kontakte Forbrukerrådet eller en advokat for å få hjelp. Hvis kjøperen har rett til å heve kjøpet, kan kjøperen kreve tilbakebetaling av kjøpesummen.

Er det mulig å kreve erstatning hvis hesten viser seg å være halt etter kjøp?

Hvis hesten viser seg å være halt etter kjøp, kan kjøperen kreve erstatning dersom det kan dokumenteres at selgeren kjente til haltheten og ikke opplyste om dette ved salget. Det er viktig å dokumentere feil eller mangler ved hesten, samt å melde fra om feil innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

Hvilken dokumentasjon er nødvendig for å støtte en klage om hestekjøp?

For å støtte en klage om hestekjøp er det viktig å dokumentere feil eller mangler ved hesten. Dokumentasjon kan være veterinærattester, bilder, videosnutter eller andre bevis som kan underbygge klagen.

Hva er fristene for å melde fra om feil ved hesten etter kjøpet?

Kjøperen må melde fra om feil ved hesten innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget. Hva som anses som rimelig tid vil variere fra sak til sak, men det er viktig å melde fra så snart som mulig. Hvis kjøperen venter for lenge med å melde fra, kan det føre til at klagen ikke blir tatt til følge.

kunde-lofte-1.svg
Vi lever av fornøyde kunder
Vi er stolte av at våre kunder har gitt oss gode Google-anmeldelser
kunde-lofte-1.svg
Benyttet meg av innsendt skjema på deres hjemmesider. Jeg ble kontaktet innen kort tid, og fikk all den hjelpen jeg trengte. Meget god service og meget profesjonelt. Anbefales!
Allanon -
kunde-lofte-1.svg
Øyvind Skjerpen er en profesjonell og hjelpsom advokat.. Brukte han ifm. heving av et bilkjøp. Fikk god oppfølging og gode råd på veien, og saken vant frem etter noe tid.
Henrik Kyte Assmann
kunde-lofte-1.svg
Hei Philip Bugge og takk for hjelpen. Vår sak handlet om arbeidsrett som Philip rodde i land på en glimrende måte. Vi kommer til å bruke dem om vi trenger advokat ved et senere tidspunkt. Takk igjen Henrik, Hans-Erik og Joachim
Joachim Sjølander
kunde-lofte-1.svg
Hvis man trenger advokat er dette uten tvil den beste hjelpen du kan få. Jeg har brukt Bugge og det angrer jeg ikke på, han virker og være svært profesjonell.
Sondre Sundrønning
kunde-lofte-1.svg
Advokat tok kontakt ganske raskt etter at vi tok kontakt med dem via kontaktskjema på nettet. Advokat Bugge tok seg god til til og prate om og orientere seg rundt saken i første tlf samtale. Veldig hyggelig, trygg, ryddig og ordnet. Anbefales.
Noshin Solskinn L
aktuelt-nyheter.svg

Aktuelt

Her kan du lese aktuelle saker og fagartikler som kan gi en verdi som privat person eller selskap.