fbpx

Skjerpen Bugge

Viktig informasjon til båtkjøpere

båt7

Det er sesong for båt og det gjøres mange båthandler ettersom sommeren for de aller fleste skal tas i Norge i år. Utenlandsferien er for de fleste kansellert, men for mange er en sommer på sjøen et like godt alternativ.

På Finn.no har antall søk etter båter eksplodert. I midten av april, var det over 1,2 millioner søk etter båter.

Dersom du tenker på å kjøpe båt er det mange ting du må tenke på. Vår erfaring er at båten ikke alltid er lik det man leser i annonsen. Ofte blir feil og mangler først avdekket etter handelen.

I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på situasjonen der båten ikke er som forventet eller ikke har de egenskaper som ble avtalt med selger. Dette er en vanlig problemstilling, så innholdet i denne artikkelen er derfor et viktig tema.

Kjøp av båt som forbruker eller mellom to private parter

Man skiller mellom de ordinære kjøpene mellom to private parter og forbrukerkjøp. Et forbrukerkjøp innebærer at du har kjøpt en båt av en forhandler, eller megler. Kjøper du båten av en privatperson er det ikke snakk om et forbrukerkjøp.

Hvem du kjøper båten av har stor betydning hvis det skulle oppstå en uenighet etter at du har kjøpt båten. Dette er fordi reklamasjonsreglene er forskjellige. Hvis båten er kjøpt av en profesjonell part er du beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Om selger er en privatperson er det kjøpsloven som kommer til anvendelse.

Vi skal se på fellesnevnere for begge typene av kjøp.

Hva kan du forvente av båtens tekniske stand?

Båten har en mangel hvis du ikke har fått det du kan forvente av båten eller at selger har gitt uriktige opplysninger. Dette gjelder uavhengig av om du har kjøpt en seilbåt, cabincruiser, skjærgårdsjeep, speedbåt, trebåt/snekke eller daycruiser. Vurderingene er de samme uansett hvilken type båt det er snakk om.

Vi i Skjerpen Bugge Advokatfirma AS har spesialisert oss på saker som dreier seg om tvist etter kjøp av båt.

Har du opplevd problemer etter et båtkjøp?  Ta kontakt med oss. Du vil alltid få en gratis vurdering av saken din.

Når vet jeg at båten har mangel?

Det første du må se på er hvordan båten ble annonsert og hva selger ga av opplysninger. Ofte ser vi at båten omtales på en måte som er meget kjøpsmotiverende. Det er ikke uvanlig at båten omtales som «flott båt med mye utstyr», «sjelden pen», «spekket med utstyr», «meget fin båt», «sommerklar for familien» eller med liknende beskrivelse.

Det er av betydning hvordan båten ble annonsert når man skal vurdere om feilen/mangelen kan gi et prisavslag eller heving av båtkjøpet – få pengene tilbake. Små avvik må du oftest leve med, spesielt ved kjøp av en gammel båt, så det er de litt større feilene vi skal se på.

Forventninger til båten  

Det avgjørende er hva du kan forvente og selgers opplysninger. Så hvis du har gått fra båthandelen med forventninger om en “strøken” båt, og selger har gitt uttrykk for det, kan båten ha en kjøpsrettslig mangel om du oppdager mindre avvik.

Seilbåt

Kontrakten ved kjøp av båt er viktig

Når man skal vurdere om problemene du har ved båten innebærer en kjøpsrettslig mangel, er det også flere forhold man må se på. Kontrakten er et viktig dokument. Hva står i kontrakten? Har selger tatt forbehold om at båten har feil/mangler og du har kjøpt den uten at du påpekte dette, da må du kanskje senke forventningene.

Ikke enhver feil og mangel kan gi et prisavslag eller heve kjøpet – få pengene tilbake. Hvis du har signert på at båten har enkelte feil, vil du selv måtte bære risikoen. For eksempel hvis selger har tatt forbehold om sprekker i skroget kan du ikke i ettertid påberope deg sprekker som en mangel. I så fall må sprekkene være av et betydelig større omfang enn det du aksepterte.

Der prisen er høy kan man si du har hatt større forventninger til god kvalitet. Videre vil alder på båten spiller en rolle. Ved eldre båter kan du ikke ha samme forventninger til kvalitet og holdbarhet som ved kjøp av ny båt. Utgifter til vedlikehold er også noe du må regne med.

Manglende eller uriktige opplysninger om båten

Ved siden av dine forventninger vil selgers opplysninger om båten være viktig. Selger plikter å gi riktige opplysninger om båten. Det er også i strid med kjøpsretten å unnlate å gi opplysninger du som kjøper har grunn til å få. Selgere svikter ofte på dette punktet og det mange saker der selger blir felt på dette.

I dom fra tingretten – TLFOT-2017-182006 – hadde selger solgt en båt som ble omtalt som tett, noe som ikke stemte helt med virkeligheten. Tingretten kom frem til at dette var uriktige opplysninger og det forelå en mangel ved båten som ga kjøper grunn til å heve kjøpet. Kjøper fikk tilbake pengene sine og selger måtte ta båten i retur.

Reklamasjon 

Det er viktig å reklamere til selger med en gang du får problemer. Det er frister som må overholdes, og reklamerer du for sent kan det få konsekvenser for mangelskravet ditt. Reklamasjonen anbefaler vi at du sender skriftlig. Epost er tilstrekkelig. Du kan lese mer om reklamasjon ved å trykke her.

Dokumenter hva som er feil

Etter at du har reklamert, bør du få en båtekspert til å vurdere hva som er problemet med båten. Det er mange som sier at de kan båt, men det er viktig å være kritisk til hvem man velger. Vedkommende må være flink til å skrive rapporter. Velg en båtekspert som du stoler.

Ta kontakt med oss

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har problemer etter et båtkjøp.

Skjerpen Bugge Advokatfirma AS har hatt mange båtsaker og vi kan gi deg råd om hvordan du skal gå frem i saken. Vi samarbeider også med båteksperter over hele landet.

Hos oss får du en gratis vurdering av om du har en sak.

Advokatutgifter dekkes av forsikringen 

I båtforsikringen er det en rettshjelpsforsikring som vil kunne dekke utgifter til advokat og sakkyndig. Mot en egenandel, dekker forsikringsselskapet oftest 80 prosent av kostnadene til juridisk bistand ved tvist. Vi ordner med alt det praktiske i den anledning.

Artikler