Vi ser mange klage på håndverker – at håndverker i dag slurver mye. Grunnen til det kan være at mange bransjer presses veldig på pris og er avhengig av å utføre ting raskt. Det kommer flere og flere firmaer fra utlandet og ikke alle stiller de samme krav til utdanning og kompetanse.
Typiske arbeider som faller inn under håndverkertjenester er elektriker, tømrer, rørlegger, murer og snekker.
Vi i Skjerpen Bugge Advokatfirma har lang erfaring med å føre saker mot håndverkere. Er du misfornøyd med jobben en håndverker har gjort, ta kontakt med oss. Vi vurdere gratis om du har en sak.
Klage på håndverker
Klage på håndverker 1: Gjør forundersøkelser
Det tar ikke lang tid å undersøke om håndverkeren er seriøs eller ikke. Ofte er et lite Googlesøk nok. Seriøse firmaer har en nettside, hvor det er mulig for forbrukeren å rangere firmaet. Ikke tro blindt på det du leser i Google, men du vil i alle fall få en pekepinn på hvordan firmaet opererer.
Ellers kan du finne informasjon på ulike forumer, Facebook, Tjenestetorget med mer. En annen mulighet er å be om referanser.
Klage på håndverker 2: Ikke tenk bare på pris
Vi ser at veldig mange forbrukere er opptatt av å finne den billigste håndverkeren. I mange tilfeller er dette også en grei tankegang. Ved små enkle oppgaver kan man fokusere på å finne den rimeligste.
Imidlertid skal du ha utført en stor jobb, er det lurt å ikke bare tenke på pris. Vi anbefaler da at du er mer fokusert på kvalitet. Det er utrolig kjedelig hvis man finner ut at jobben ikke ble gjort på en god måte, og alt må gjøres på nytt. Eller at man må foreta store utbedringstiltak i etterkant.
Klage på håndverker 3: Jobben skal utføres fagmessig
I følge loven – håndverkertjenesteloven skal arbeidet utføres fagmessig. For å finne ut av om jobben er gjort fagmessig må man se i avtalen. Man må se hva som er avtalt, om arbeidet er gjort i henhold til bransjekrav, og om pris og arbeid står i sammenheng. Sagt på en annen måte, du må se om du har fått det du har bestilt.
Misfornøyd – klage på håndverker, send en klage med en gang
Klage på håndverker – med en gang du oppdager noe du mener er feil må du klage til håndverkeren. Gjør dette skriftlig. Det er klagefrister, og har du ikke gitt håndverkeren beskjed innen fristen kan du miste rettigheter.
Hva er mine rettigheter
Hvis arbeidet avviker fra det som ble avtalt kan du ha krav på prisavslag, holde pengene tilbake, at håndverkeren retter opp arbeidet eller heve avtalen. Å heve avtalen vil si at du går fra hele avtalen. Du skal da ikke betale noenting.
Fakturaen er høyere enn det som ble avtalt
I mange tilfeller ser vi at forbrukeren får seg et sjokk når han får sluttfaktura. Man ble enig om en pris, men så plutselig har summen blitt mye høyere. Er du ikke informert om en prisøkning kan håndverkeren som et utgangspunkt heller ikke kreve det. Dette gjelder til tross for at arbeidet ble mer omfattende enn det som ble forespeilet når dere lagde avtalen.
Hvis håndverkeren skal øke prisen må han si fra så snart det er omstendigheter som tilsier at prisen blir høyere. For eksempel at han må utføre tilleggsarbeid eller gå til innkjøp av nytt materiale. Får han ikke tak i deg plikter han å stanse arbeidet.
Håndverkeren skal si fra hvis arbeidet ikke lønner seg
Dersom oppdraget du bestilte ikke lønner seg av en eller annen grunn skal håndverkeren gi deg beskjed om det. Han er pliktig til å fraråde. Som forbruker har man sjelden greie på nytteverdien av forskjellige tiltak, men det skal håndverkeren ha.
Har det lite nytteverdi å oppgradere badet eller andre rom skal du få denne beskjeden. Eller hvis det er andre tiltak som er bedre og billigere å utføre skal du bil orientert om det.
Kontakt oss
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har problemer med en håndverker og og vil «klage på håndverker». Vi har betydelig erfaring og hjelper deg gjerne. Hos oss får du en gratis vurdering av om du har en sak.
Dekning av advokatutgifter
I innboforsikringen din er det ofte en rettshjelpsforsikring som dekker utgifter til advokat. Mot en egenandel, dekker forsikringsselskapet 80 prosent av kostnadene til juridisk bistand ved tvist.
Vi ordner med alt det praktiske i den anledning.
Ofte stilte spørsmål om klage på håndverker:
Hvordan klage på en håndverker?
Dersom du er misfornøyd med arbeidet som håndverkeren har utført, kan du klage på håndverker. Først bør du ta kontakt med håndverkeren og forsøke å finne en løsning sammen. Dersom dere ikke blir enige, kan du sende en skriftlig klage til håndverkeren. Klagen bør inneholde en beskrivelse av hva du er misfornøyd med og hva du ønsker at håndverkeren skal gjøre for å rette opp feilen.
Hva er Håndverkerklagenemnda?
Håndverkerklagenemnda er en uavhengig klagenemnd som behandler tvister mellom forbrukere og håndverkere. Nemnda behandler kun saker som omhandler arbeider på forbrukerens eiendom, og som faller inn under Håndverkertjenesteloven. Dersom du ikke blir enige med håndverkeren, kan du sende saken til Håndverkerklagenemnda for å få den behandlet.
Hva er Håndverkertjenesteloven?
Håndverkertjenesteloven regulerer avtaler mellom forbrukere og håndverkere. Loven gir deg som forbruker en rekke rettigheter, blant annet rett til å klage på arbeidet som er utført. Loven pålegger også håndverkeren å utføre arbeidet faglig og i samsvar med avtalen mellom partene.
Hvordan få erstatning etter Håndverkertjenesteloven?
Dersom håndverkeren har utført arbeidet på en mangelfull måte, kan du kreve erstatning. Først bør du ta kontakt med håndverkeren og forsøke å finne en løsning sammen. Dersom dere ikke blir enige, kan du sende en skriftlig klage til håndverkeren. Dersom klagen ikke fører fram, kan du bringe saken inn for Håndverkerklagenemnda eller gå til rettslig skritt.
Kan man holde igjen penger ved klage på håndverker?
Ja, dersom du har en klage på arbeidet som er utført, kan du holde igjen en del av betalingen. Hvor mye du kan holde igjen avhenger av hvor alvorlig feilen er og hvor mye det vil koste å rette opp feilen. Det er viktig å være klar over at du ikke kan holde tilbake mer enn det som er rimelig.
Hva gjør man om håndverkeren ikke svarer?
Dersom håndverkeren ikke svarer på klagen din, kan du sende en påminnelse. Dersom du fortsatt ikke får svar, kan du kontakte Håndverkerklagenemnda eller gå til rettslig skritt. Det er viktig å være klar over at det kan være vanskelig å få erstatning dersom håndverkeren ikke har mulighet til å betale.
Relatert: