Har du oppdaget feil og mangler etter å ha kjøpt en bobil kan du ha krav på å heve kjøpet – få pengene tilbake. Det er imidlertid ingen enkel sak hvis selger tar til motmæle. Selger har kanskje slitt med å få solgt bobilen og ønsker ikke å ta den tilbake.
Hvordan skal du gå frem hvis du har oppdaget feil på bobilen
Det første du må gjøre er å reklamere – klage til selger av bobilen. Gi selger beskjed om at noe en galt. Vi anbefaler at dette gjøres skriftlig. Send gjerne en epost og beskriv hva som er problemet. Det er viktig at det fremgår at det er en klage, og hva du krever.
Hvis det er heving av bobilkjøpet du krever må du presisere dette. Lurer du på hvordan en reklamasjon skal utformes kan du ta kontakt med oss.
Vi i Skjerpen Bugge Advokatfirma AS har lang og inngående erfaring med bobilsaker. Vi samarbeider med Norsk Bobilforening.
Hva skjer så
I enkelte tilfeller går selger under jorden og lar være å svare. Det skjer heldigvis ikke så ofte. Stort sett ønsker selger å gjøre opp for seg, og bistå med å finne ut av hva som er feil.
Til tross for at du har fremsatt krav om heving av bobilkjøpet har selger en rett til å reparere feilen. Tilbyr selger seg å reparere feilen har du ikke krav på å heve bobilkjøpet, i denne omgang. Det er hvis selger nekter å reparere feilen eller ikke klarer det, at du kan fortsette hevingsprosessen.
Dokumenter feilen
Står du overfor en selger som ikke tilbyr seg å reparere bobilen eller gi deg pengene tilbake, må du vurdere om du skal gå videre med saken. Din oppgave er da å bevise at bobilen har en feil.
En start vil være å ta kontakt med et verksted som kan undersøke bobilen. Hør gjerne om verkstedet kan skrive en uttalelse om hva som er feil.
I mange tilfeller er det imidlertid ikke nok. I en hevingssak er det ofte nødvendig å ta kontakt med en sakkyndig – bobilekspert. En sakkyndig har som regel erfaring med å skrive gode rapporter som kan underbygge saken din.
Hvis du ikke får en god beskrivelse av feilen fra et verksted eller tar kontakt med en sakkyndig blir det vanskelig å vinne frem i hevingssaken. Det er nemlig du som har bevisbyrden for at bobilen har en feil.
Feilen må ha vært der på kjøpstidspunktet
Selv om bobilen har en feil, er det ikke sikkert selger svarer for denne. Det er et krav til at feilen var der på kjøpstidspunktet. Det er på dette punktet mange verksteder kommer til kort. Verkstedet finner ofte ut hva som er feil, men ikke den direkte eller indirekte årsaken, og heller ikke om feilen kan ha vært der når du kjøpte bobilen.
En sakkyndig vil i mange tilfeller klare denne jobben. Oppgaven til den sakkyndige er å finne ut hva som er feil og hvordan den har oppstått, ikke reparere feilen.
Hvilken feil kan gi rett til å heve bobilkjøpet – få pengene tilbake
En forutsetning for å kunne heve bobilkjøpet er at det er en feil på bobilen og at denne ikke er av en uvesentlig karakter. Det kan heller ikke være en feil som er enkel å reparere.
Kan feilen enkelt repareres, for en mindre sum penger, vil du ofte kunne bli kompensert ved et prisavslag.
Et prisavslag betyr at du får tilbake noe av det du har betalt for bobilen, men ikke alt. Du får imidlertid beholde bobilen, i motsetning til når bobilkjøpet heves, hvor du må gi selger bobilen tilbake.
Det finnes ikke et klart svar på hvilke feil som gir deg rett til å heve kjøpet – få pengene tilbake. Ingen saker er like. Det kan være at samme feil har gitt kjøper rett til å heve kjøpet i en tidligere sak, men du har ikke rett til å få pengene tilbake.
Grunnen til det er at forutsetningene nesten alltid er ulike. Det kan være at prisen var en annen, årsmodellen var en annen, kilometerstanden var en annen, selger ga ulike opplysninger og så videre.
Vi har imidlertid noen gjengangere som kan gi rett til å heve kjøpet – få pengene tilbake.
- Feil på bilens kjøreegenskaper eller sikkerhet.
- Fuktskader eller råteskader
- Feil som ikke kan repareres
- Ikke opplyst om tidligere kollisjonsskader
- Motorhavari eller girkassehavari
- Vannlekkasje
- Feil på varmen i bodelen
- Elektriske feil
- Vektproblematikk
Er det noe forskjell på om bobilen er kjøpt av en forhandler eller privatperson
Hvis du skal heve bobilkjøpet er det forskjell på om bobilen er kjøpt ev en forhandler kontra en privatperson. Som kjøper har du et sterkere vern om bobilen er kjøpt av en forhandler. Grunnen er at det er ulike regelsett som gjør seg gjeldende.
Hvis bobilen er kjøpt av en forhandler er du beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Om du kjøper bobilen av en privatperson er det kjøpsloven som gjelder.
Er det et forbrukerkjøp finner vi hevingsparagrafen i forbrukerkjøpslovens § 32. Der står det at du kan heve kjøpet hvis det er snakk om en feil som ikke er uvesentlig.
I kjøpsloven finner du hevingsparagrafen i kjøpslovens § 39. Av denne paragrafen fremkommer det at feilen må være vesentlig.
Som vi ser er det stor forskjell på hvordan bestemmelsen er bygd opp, og praksis viser også at det skal mer til for å kunne heve et bobilkjøp hvis du har kjøpt bobilen av en privatperson. En forhandler er stort sett et tryggere valg, men du må som regel betale mer for bobilen.
Vi vurderer gratis om du har en sak
Lurer du på om du kan heve et bobilkjøp – få pengene tilbake, ta kontakt med oss.
Vi gir deg en gratis vurdering av saken din. Vi samarbeider med Norsk Bobilforening.
Dekning av advokatutgifter
Derom du ønsker å gå videre med saken kan du få dekket advokatutgifter gjennom bobilforsikringen. Mot en egenandel, dekker forsikringsselskapet 80 prosent av advokatkostnadene ved en tvist. Vi ordner med alt det praktiske i den anledning.