Forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp av bil fra forhandler og gir deg sterke rettigheter dersom bilen har feil eller mangler. Mange bilkjøpere er ikke klar over hvilke krav de kan stille til selger. Her forklarer vi hva du har krav på, og hvordan du går frem dersom du opplever problemer etter kjøpet.
Hva sier forbrukerkjøpsloven om bilkjøp?
Forbrukerkjøpsloven gjelder kun for bilkjøp mellom privatpersoner og profesjonelle forhandlere. Dersom du kjøper en bil fra en privatperson, gjelder kjøpsloven i stedet. Loven er laget for å beskytte deg som forbruker og sikrer at bilen skal være i den stand du kan forvente ut fra alder, pris og opplysninger fra selger.
Hva kan du kreve ved mangel?
Hvis bilen har en mangel, kan du ha krav på:
- Retting: Selger må få muligheten til å reparere feilen uten kostnad for deg.
- Omlevering: Dersom feilen er stor nok, kan du kreve å få en tilsvarende bil i stedet.
- Prisavslag: Om bilen har en mangel som ikke blir utbedret, kan du kreve et avslag i prisen.
- Heving av kjøpet: Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du kreve pengene tilbake og levere bilen tilbake til selger.
- Erstatning: Dersom du har hatt ekstra kostnader som følge av mangelen, kan du kreve å få disse dekket.
Les mer om: heving av bilkjøp.
Reklamasjonsfrister etter forbrukerkjøpsloven
Reklamasjonsretten gjelder i opptil fem år dersom bilen er forventet å ha en vesentlig lengre levetid enn to år. Det er viktig å melde fra om feil innen rimelig tid etter at den ble oppdaget. En reklamasjon innen to måneder regnes normalt som innen rimelig tid.
Viktige endringer fra 2024
Fra 1. januar 2024 ble det vedtatt at det ikke lenger er tillatt for forhandlere å selge biler med generelle ansvarsfraskrivelser som “solgt som den er”. Dette innebærer at selgere må gi mer detaljerte opplysninger om bilens faktiske tilstand og eventuelle feil før salg.
Forbrukerkjøpsloven vs. kjøpsloven
Ved kjøp fra privatperson gjelder kjøpsloven, som gir svakere beskyttelse enn forbrukerkjøpsloven. Det skal mer til for å kunne klage på feil ved bilen.
Ta kontakt med oss
Opplever du utfordringer etter kjøp eller salg av bil, båt eller bobil? Vi tilbyr gratis førstegangsvurdering. Du kan i mange tilfeller få dekket advokatkostnader gjennom forsikring. Forsikringsselskapet dekker ofte 80 % av utgiftene ved en tvist, mot en egenandel.
Kilder: