Det er fornuftig å starte med egenerklæringen til selger og se der hva selger har skrevet om badet og dets tekniske stand, dersom du oppdager fukt på badet etter kjøp av bolig. Det er avhendingsloven om mangler som gjelder, men vi skal se hvordan man kan vurdere egenerklæringen og boligens tekniske rapport først.
Tilstandsgrad på badet
Det opereres med ulike dokumenter for den tekniske tilstanden på boligen og dermed badet du har kjøpt. Det er særlig en tilstandsrapport og en boligselgerrapport. Man omtaler ofte tilstanden i tre grader og det er TG1, TG2 og TG3.
Disse gradene representerer igjen hva man kan forvente og hva som må utbedres når. Eksempelvis vil TG3 medføre at man må utføre vedlikehold innenfor et tenkt tidsintervall. Mange TG3 vil kunne ha en restlevetid som strekker seg over lang tid, så ingen ting er gitt. Eksempelvis settes TG3 på eldre bad, men dersom man ikke dusjer rett på gulv, vil den tekniske levetiden være betydelig og restlevetiden relativ lang. Men nå skal vi se litt nærmere på tilstandsrapport og boligsalgsrapport.
Tilstandsrapporten
Tilstandsrapporten er den vanligste type man ser i bolig-prospekter. Den er utarbeidet av en takstmann som kan analysere den tekniske delen ved boligen. Det takstmannen har gjort er å kontrollere råte, fukt og øvrige vannskader på badet før det settes tilstandsgrad. Fremgangsmåten er ofte grundig ved at det borres i vegger.
Har du fått fukt på badet etter oppussing med håndverker? Les mer om: Reklamasjon iht. håndverkertjenesteloven.
Boligsalgsrapport
Når det gjelder boligsalgsrapporten, så er den mer spesiell enn takstrapporten. Her vil man kunne forvente at rapporten spesifikt sier noe om restlevetid på badet. Badet er også et av de dyreste rommene i en bolig, så hva som står i denne rapporten er viktig.
Både en tilstandsrapport og en boligsalgsrapport bør sammenholdes med egenerklæringen til selger. Det er summen av disse som utgjør hva som omfattes av et «berettiget forventningsnivå» etter avhendingsloven. Etter høyesterettspraksis er utgangspunktet det objektive avviket fra kontraktsmessig oppfyllelse.
Det tilsier at man må foreta en helhetlig vurdering av problemstillingen og ofte så ser vi at kjøpere kan forvente relativt god kvalitet hvis badet er omtalt som TG1 og TG 2. Er badet TG3 så må forventningsnivået reduseres.
Veien videre for deg som kjøper av eiendom med fukt på badet
Det er viktig at du reklamerer til selger og hvis selger har eierskifteforsikring, kan reklamasjonen adresseres til selskapet. Det er viktig at du reklamerer så snart du har oppdaget fukten – det vil si uten ugrunnet opphold. Du må med andre ord si fra med en gang.
Etter at du har reklamert kan du kontakte en advokat, og da vil advokaten kunne bistå deg med reklamasjonsarbeidet. Det er gode dekningsmuligheter for bruk av advokat. Du har nemlig rettshjelp i husforsikring eller innboforsikringen som hjelper deg langt på vei.
Forsikringen dekker advokatkostnader
I innboforsikringen er det en rettshjelpsforsikring som vil kunne dekke utgifter til advokat. Mot en egenandel, dekker forsikringsselskapet normalt 80 prosent av kostnadene til juridisk og sakkyndig bistand ved tvist. Vi ordner med alt det praktiske i den anledning. Ta kontakt med oss i dag!