I et borettslag eller boligsameie er det mange ulike oppgaver som må utføres i den daglige driften. Vedlikehold av bygninger og fellesareal er også et tema for mange styrer. Det er viktig å ha gode leverandører som kan bistå styret og den daglige driften.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva leverandører kan bistå med avhengig av behov.
Våre samarbeidspartnere er totalleverandører av utvendig og innvendige renholds- drifts- og vaktmestertjenester for borettslag og sameier, næringseiendommer, offentlige bygg, i Oslo og omegn.
Det er vanlig i større boligselskap at boligselskapet har ulike tilknytningsformer for vaktmester- oppdrag.
Alminnelige tjenester
Vi kan i denne forbindelse nevne noen tjenester ;
– Vintertjenester som snømåking, brøting og strøing.
– Gressklipping og kant klipping
– Gartner tjenester
– Renholdstjenester som renhold, skure/bone, vinduspuss m.fl.
– Kontroll og skift av lyskilder,
– Ettersyn med dører, låser og pumper
– Rydding og bortkjøring av avfall.
– Nøkkel administrasjon
– Utvendig renhold, feiing og søppel plukking
– Administrasjon og oppfølging av serviceavtaler
– Andre «handyman»-tjenester
– Oppfølging av elektriker, serviceteknikere, vakthold m.m.
– Andre tjenester på ønske og forespørsel
Spesielle tjenester – ulovfestet gårdansvar
Vi skal se litt på det ulovfestede gårdansvaret som innebærer at boligselskap burde ha et bevisst forhold til særlig ras-sikring mot istapper.
Det følger av fast og langvarig høyesterettspraksis at gårdeier har et ulovfestet gårdansvar. Det er styret i boligselskapet som bærer dette ansvaret. La oss først se på et praktisk eksempel. Når det gjelder istapper fra tak er det styret som plikter å ha ordninger for nedtak av istapper og merking av rasfare.
Selv om styret har dette ansvaret, så er det vanlig at dette utføres av vaktmestere. Vi i SB Boligforvaltning har samarbeid med vaktmestere som kan tilby dette som en rimelig tjeneste.
SB Boligforvaltning har også utarbeidet en undersøkelse der private og offentlige støtteordninger er samlet i en test. Denne testen kan dere ta her.
Som dere ser, kan det være behov for både innhenting av tilbud og søknadsmaterialet i anledning prosessen med å finne støttetiltak. Dette bidrar vi til å få på plass.
De litt større prosjektene
Når det gjelder de litt større oppgavene som vedlikeholdsplaner og rehabilitering/ombygging av eiendommen, så samarbeider vi også med større aktører som kan bistå inn mot prosjekter. Vi ser flere som rehabiliterer fasader, skorstein eller baderom, taktekking og blant annet fuktsikring eller arbeider med balkonger og terrasser.
Basert på en teknisk gjennomgang av bygningene vil de større tekniske rådgiverne kunne fortelle hva som skal inn i vedlikeholdsplanen samt hva som skal gjøres til hvilken tid.
Det deles ofte inn i akutte tiltak som man bør gjøre fra 0-1 år. Deretter ligger neste intervall på 3-5 år eller 5-10 år med når man bør utføre vedlikeholdet.
Det som er fellesnevneren for tekniske rådgiver som samarbeide med SB Boligforvaltning er at service er faget deres. Våre partnere har meget gode referanser og de er svært dyktige til å utføre både store og små oppgaver på en tilfredsstillende måte.
HMS
HMS-arbeidet blir enklere med et HMS-system. HMS i boligselskap skal være enkelt, men likevel forsvarlig. Det er viktig å ha et internkontrollsystem som fungerer. Kort oppsummert er det viktig med oversikt over regler og retningslinjer man skal følge, og videre at man fastsetter konkrete tiltak i handlingsplanen for HMS tiltak. SB Boligforvaltning hjelper med å få internkontrollsystemet på plass.
Målet er forebygge avvik og rette opp disse så snart man har registrert en mangel eller avvik fra Helse,- miljø,-og sikkerhetslovgivningen.
Sikkerhet er viktig, og dette hjelper vi boligselskapet med.